Hij staat bij Saan op de werf te glimmen in de zon: de gloednieuwe hybride hijskraan van Tadano. Deze 70-tonner is de eerste telekraan die af fabriek in Europa wordt geleverd die elektrisch kan hijsen. Na de testen door de producent is het nu tijd om in de praktijk zijn prestaties te beoordelen. Saan is het eerste kraanverhuurbedrijf dat daarmee aan de slag is gegaan.
Kraanmachinisten Harry Melman en Robbert Brouwer hebben eerst een instructiedag gehad bij Tadano en hem daarna meteen meegenomen naar Saan. Samen met de collega’s van de technische dienst zorgden ze ervoor dat hij volledig uitgerust is met hijsmateriaal, om hem gereed te maken om klussen uit te gaan voeren. Ze zijn erg benieuwd hoe het is om er op verschillende werklocaties en in verschillende omstandigheden hijswerkzaamheden mee uit te voeren. “Het is natuurlijk gewoon een 70-tons telekraan, maar het is wel anders werken. Als de bovenwagen elektrisch draait is het heel stil. Terwijl je als machinist niet alleen visueel alles in de gaten houdt, maar ook alle geluidjes van je kraan kent en daarop inspeelt.” Tijdens de testweken zullen ze op hun klussen de nodige testresultaten noteren voor Tadano.
Accupakket voor draaien zonder bouwstroom
“De Duitse productieafdeling van Tadano heeft een gangbare 70 tons telekraan als basis genomen”, vertelt Richard Beenen, Sales Manager van Tadano Nederland. “De bovenwagen is aangepast met een elektromotor en een accupakket. Met dit accupakket kan de kraan 5 tot 6 uur op locatie draaien zonder gebruik te maken van bouwstroom. Is de accu leeg, dan kan hij ofwel opgeladen worden met bouwstroom, of met de aan de onderwagen gekoppelde generator blijven draaien.” Omdat steeds meer apparaten op de bouw elektrisch draaien en de bouwstroomvoorziening vaak beperkt is, hebben de ontwikkelaars bij Tadano daar een oplossing voor gezocht. “Je kunt de toevoer van de bouwstroom traploos instellen van 2 tot en ment 63 ampère, afhankelijk van de beschikbaarheid. Zo raakt de stroomvoorziening op de bouwplaats niet overbelast.”
Saan heeft al langere tijd interesse in elektrische telekranen
Saan wilde graag meewerken aan de test van deze nieuwe hybride telekraan. Rutger Alferink, Algemeen directeur bij Saan: “We zijn als een van de eerste kraanverhuurbedrijven gestart met investeren in de elektrificatie van onze vloot en hebben inmiddels een groot aantal torenkranen die op bouwstroom kunnen draaien. Vanaf het begin hebben we ook al interesse in telekranen, maar de Europese producenten zien er nog te weinig markt voor. Nederland loopt op dit gebied erg voorop, maar is voor hen een relatief kleine afzetmarkt. We zijn blij dat Tadano hiermee wel aan de slag is gegaan en helpen graag een handje bij de ontwikkeling van hun hybride telekranen.”
Nederland goede testmarkt voor Tadano
Tadano koos met een reden Nederland als testmarkt. Richard Beenen: “Nederlanders zijn doeners, die gaan gewoon aan de slag en bedenken gaandeweg oplossingen als iets anders gaat dan vooraf bedacht. We hebben ervoor gekozen om de hybride kraan als eerste te laten testen door Saan, omdat Saan niet alleen dicht bij onze vestiging in Purmerend zit, maar ook een goede eigen technische dienst heeft. We laten de machinisten tijdens de testperiode een aantal lijsten bijhouden om onder meer te monitoren hoe de accu zich houdt in de praktijk. We vragen informatie over welk deel van de capaciteit ze benut hebben, hoe de accu zich houdt onder verschillende omstandigheden. Tevens kan Tadano op afstand “meekijken” en zo veel data verzamelen. Met de resultaten kan het team in de productielocatie in Duitsland daar waar nodig modificaties aanbrengen, zodat de hybride telekraan straks helemaal klaar is om een vaste plek te krijgen in de kranenrange van Tadano!”.