Treinonderhoud in klimaat neutrale hal
- Bouwlogistiek
- Kraanverhuur
In Haarlem bouwt Visser & Smit Bouw een nieuwe, klimaat neutrale treinstellenhal voor NS Treinmodernisering. In de nieuwe hal worden zowel oude als nieuwe treinen onderhouden en vernieuwd. Saan zorgt dat alle materialen op de juiste plek worden geplaatst.
Staalconstructies, dakplaten, wandpanelen, wanden, installaties en het storten van beton: Saan regelt het voor dit project. We werken met verschillende hijskranen, 60-tonners, 120 tonners en een 150 tonner. Eind maart 2025 zijn de kanaalplaten met een elektrische trekker door het pand getransporteerd.
De oude hal die op deze plek stond, kon niet aangepast worden voor het onderhoud van oude en nieuwe treinen en moest dus vervangen worden. De oude hal is op circulaire manier gedemonteerd, de bodem is gereinigd en er zijn nieuwe sporen aangelegd. De bouw startte in 2023, de planning is om de nieuwe hal in 2026 in gebruik te nemen.
‘Postzegel’ bouwplaats
De nieuwe treinstellenhal wordt een indrukwekkend gebouw met een open karakter met veel glas. De hal is 200 meter lang en 11 meter hoog en heeft 4 sporen voor schade-, herstel- en revisiewerkzaamheden. Daarnaast is er een kantoor voor ongeveer 180 medewerkers in gevestigd.
De bouw is extra bijzonder omdat de bouwplaats een ‘postzegel’ formaat heeft, zodat een goede bouwlogistiek belangrijk is. Er wordt aangesloten op bestaande bebouwing die gewoon in bedrijf is.
Afbeeldingen: Visser & Smit Bouw en Koninklijke Saan