Bijzondere kraanoperatie op Luchthaven Schiphol

Koninklijke Saan assisteerde Ballast Nedam Bouw & Ontwikkeling Speciale Projecten tijdens de verbouwing aan de E- en F-pier op Luchthaven Schiphol. Om gescreende reizigers gescheiden te houden van reizigers die nog een security-controle moeten ondergaan, bouwde Schiphol op de E-, F-pier overlagingen en tussenvloeren. De transferreizigers worden nu via een aparte route naar een centrale security-locatie geleid en hiervoor is de terminal tussen de E- en F-pier 16 meter uitgebouwd. Om dit project goed uit te kunnen voeren is er een bijzondere kraanoperatie bedacht.

Saan assisteerde Ballast Nedam overdag op hun speciale bouwterrein (landsite) en op de airsite van Schiphol vooral ’s nachts bij diverse bouw- en hijswerkzaamheden. De meeste kranen, met voor de luchthaven speciaal gecertificeerde machinisten, reden vrijwel dagelijks onder begeleiding over de start- en landingsbaan naar de pier voor diverse bouw- en hijswerkzaamheden.

  • Om de uitbreiding van de E- en F-pier met elkaar te verbinden het eerste grote spant met Saan kranen neer gezet. Later is er door drie Saan kranen tegelijk het laatste spant van 65 ton staal de op zijn plek gehesen. In verband met de veiligheid van het vliegverkeer mochten de telekranen niet boven de 45 meter komen. Een bijzondere kraanoperatie die met uiterste concentratie en precisie is uitgevoerd. Daarnaast leverde Saan op Schiphol diverse andere tele- en torenkranen voor verschillende onderdelen van het bouwproject.
    Op ons Youtube-kanaal kunt u het verslag van Schiphol TV van deze plaatsing bekijken. https://www.youtube.com/watch?v=94-esJVCBjM&list=UU3IqzL_hWRZBaxayXXdQhQA

    Ga naar projectenoverzicht