Inhuizen nieuwe pers Bosch Transmission Technology

Bosch Transmission Technology B.V. in Tilburg en Koninklijke Saan gaan al minstens 20 jaar terug. Dat is onder andere een mooie reden om deze samenwerking eens uit te lichten. Een andere reden is het recent inhuizen van een nieuwe 1.900 tons pers. Een pers voor bipolair plates, wat te maken heeft met waterstofaccu’s en de new business van Bosch, namelijk elektrificatie. Wij hadden een gesprek hierover met John van den Bosch, General Facility Engineer en binnen Bosch verantwoordelijk voor dit project.

Bosch Transmitted Technology is groot geworden met de productie van duwbanden, in 1972 voor het eerst ontwikkeld. Medio jaren tachtig zijn ze van ontwikkelingsbedrijf naar productiebedrijf veranderd, waarna de eerste typen banden in massaproductie werden gemaakt. Tijdens hoogtijjaren rolden er 6,5 tot 7 miljoen banden per jaar van de band, verdeeld over Tilburg en Vietnam. Met de komst van elektrische auto’s wordt de vraag naar duwbanden minder en focust de vestiging Bosch Tilburg zich op iets nieuws. Voor deze nieuwe richting was een pers nodig die bipolair plates perst. De pers weegt in totaal 300 ton en het zwaarste deel had een gewicht van 109 ton. De omvang en het gewicht maakte het zowel voor de medewerkers van Bosch als de projectleider en machinetransporteurs van Saan Industriële Verhuizingen een mooie klus. Vanuit Bosch werd het hele project begeleid door John van den Bosch. John is General Facility Engineer, onderdeel van de afdeling FCM, Facility Management, en is onder meer verantwoordelijk voor transport en plaatsing van productiemachines. “Ik zit sinds 1986 bij Bosch en vanaf 2005 op de afdeling FCM. Vanaf het moment dat ik bij FCM terecht ben gekomen heb ik contact met Saan”, vertelt John.

  • Spannende en lastige klussen

    “Al die jaren is de samenwerking gezellig geweest”, aldus John. Hij geeft aan dat hij ook wel eens een barbecue heeft georganiseerd voor het team van Saan. “Ik ben altijd heel vrij, heel makkelijk in de omgang en dat konden ze altijd wel waarderen. Ondanks dat ik wel wist waar ik het over had, liet ik de jongens in hun waarde, ik liet hen hun werk doen. Zij zijn de specialisten”. Saan heeft al veel bij Bosch Tilburg naar binnen en buiten mogen transporteren. John vertelt: “Deze grote pers was een uitdaging, maar er zijn wel nog meer spannende klussen geweest in het verleden. Ovens van 2,5 bij 20 meter met een gewicht van 25 ton op een bordes hijsen bijvoorbeeld. Dat zijn best leuke dingen geweest”. Tijdens dit soort grote pojecten loop je soms tegen onvoorziene omstandigheden aan, waardoor er ook wel eens iets misgaat. John geeft aan dat het door Saan altijd goed werd opgelost: “Er zijn door de jaren heen ook best veel lastige dingen gedaan. Waar gewerkt wordt, vallen spaanders en hoe ga je dan met elkaar om? Ik heb wel eens na een schade aan een machine om appelflappen gevraagd bij een collega van Saan. Die heeft hij toen ook gebracht. Later, bij een iets grotere schade, gaf ik bij diezelfde collega aan dat hij het nu niet ging redden met appelflappen. Het werden toen chocoladebollen, voor de hele afdeling. En dat is eigenlijk de relatie die ik met Saan heb”.

    Achterstand ingelopen

    Na een paar offertetrajecten waarbij Saan niet gekozen werd, viel dit jaar wel de keuze weer op Saan en mocht onze machineploeg weer aan de slag bij Bosch Tilburg. Dat was meteen met een omvangrijk project waarvoor er twee hijsportalen zijn ingezet en flink wat uitdagingen om de hoek kwamen kijken. Op de vraag of hij verbeterpunten voor Saan heeft, zegt John: “Nee, eigenlijk niet, het is heel soepel verlopen. Het enige dat een beetje heeft tegen gezeten was het transport waardoor we vertraging opliepen. Jullie medewerkers zijn hier goed mee omgegaan. De projectleider heeft dit snel opgepakt en geschakeld, dat was heel fijn. Qua tijd is het uiteindelijk ook ingehaald, dankzij de inzet van de jongens op het werk zelf. De bereidheid om gewoon wat langer te blijven hangen omdat het uitloopt is fijn. Zo zijn ze erin geslaagd om twee dagen achterstand in te lopen, dat is heel positief natuurlijk”. Hij voegt nog toe dat er respect is naar elkaar en kennis wordt gedeeld. “De jongens staan open voor vragen en opmerkingen, er is begrip voor elkaar en een goede samenwerking. En wij als klant hebben ook begrip voor jullie als specialisten die het werk uitvoeren”. Hij zou Saan zeker aanbevelen aan andere klanten: “Jullie zijn gewoon heel capabel in dit soort dingen, in machinetransporten. Ik ken jullie al meer dan 20 jaar, dus daar hoef ik niet over de discussiëren”.

    Ben je benieuwd naar het verloop van dit specifieke project? Dan vind je hier de door Bosch gemaakte timelaps.

     

    Ga naar projectenoverzicht