Plaatsing Dubbel T-liggers Hoog Catharijne, Utrecht

Bouwbedrijf BAM realiseert in Utrecht het project Nieuwbouw Hoog Catharijne. Dit project bestaat uit diverse complexe projecten in een binnenstedelijk gebied. In opdracht van BAM voert Koninklijke Saan verschillende hijswerkzaamheden uit tijdens dit langlopende bouwproject. Hieronder beschrijven we een van de uitgevoerde complexe hijsprojecten. Dit betrof het horizontaal verplaatsen in een bouwkuip van 21 stuks betonnen dubbel T-liggers, waarna deze gehesen moesten worden op een zeer moeilijk te bereiken locatie in het sub-project “Poortgebouw”.

In eerste instantie benaderde Bouwbedrijf BAM Saan voor advies in verband met het hijsen van de dubbel T-liggers. BAM heeft een eigen vaste torenkraan op spoor in de bouwkuip. Door het grote gewicht van de liggers (22 ton) plus de benodigde vlucht (100 meter) was het niet mogelijk om deze zelfstandig met de vaste torenkraan te plaatsen. De ruimte in de bouwkuip was zeer beperkt. Daarnaast was door de binnenstedelijke locatie van het project, de ruimte op de begane grond zeer beperkt. Daardoor werd de toevoer van de liggers bemoeilijkt en kon er ook geen grote mobiele kraan in de bouwkuip opgebouwd worden.

  • Saan ging aan de slag om een passende oplossing te bedenken en kwam met een ingenieuze en voordelige methode waarmee de dubbel T-liggers wel op hun definitieve positie geplaatst konden worden. Het plan werd beoordeeld door BAM, rekening houdend met de maximale vloerbelasting, en goedgekeurd. Saan kreeg vervolgens ook de opdracht voor de uitvoering. De opdracht werd als volgt uitgevoerd:
    – De aanwezige niveauverschillen in de bouwkuip werden genivelleerd middels houten Dragline schotten;
    – Met een 400 ton Liebherr LTM1400-7.1 mobiele kraan van Saan is een 70 ton’s weg-terrein kraan vanaf het maaiveld in de bouwkuip gehesen. Deze kraan is vervolgens zelfstandig naar de andere kant van de bouwkuip gereden.
    – Om de dubbele T-balken horizontaal te verplaatsen, is een slede-systeem met een lier (verankerd in de vloer) gerealiseerd, op de vloer van de bouwkuip.
    – Met de 400 ton’s kraan is elke balk afzonderlijk gehesen en vervolgens op de slede geplaatst en naar de hijsplaats gelierd.
    – Met de 70-ton’s mobiele kraan en de vaste torenkraan op rails, is de ligger op zijn definitieve plaats gehesen.
    – Twee balken konden niet worden geplaatst door de positie van de vaste torenkraan op rails in de bouwkuip. Deze twee balken zijn tijdelijk geplaatst naast de sparing op de liggers die reeds geplaatst waren. Na het demonteren van de vaste torenkraan is een hijsportaal over de sparing opgebouwd om de twee overgebleven dubbel T- liggers op hun plaats te hijsen.
    Een uitdagende klus die door de Saan medewerkers met zorg en enthousiasme werd uitgevoerd, en een nominatie opleverde voor de Esta Awards 2016.

    Ga naar projectenoverzicht