Complexe hijsprojecten bij Het Deltion College

Koninklijke Saan heeft een Alouette III helikopter en een F16 bij het Deltion College in Zwolle gelost en binnen geplaatst. Een uiterst precisiewerkje dat met speciale zorg is uitgevoerd want ze pasten beide niet gewoon door de deur. Saan heeft al meer complexe hijsprojecten bij het Deltion College uitgevoerd. Zowel de helikopter als het vliegtuig worden als onderwijs leermiddel ingezet voor de mbo-opleiding vliegtuigonderhoud.

Het Deltion College in Zwolle ontving een Alouette III helikopter van de Koninklijke Luchtmacht voor de luchtvaartopleiding. Saan verzorgde  dit speciale hijsproject door deze helikopter te lossen en uiterst precies naar binnen te hijsen. De helikopter was eigenlijk te breed en te hoog om bij het college naar binnen te zetten. Saan heeft met de autolaadkraan TB80JL deze complexe hijsklus toch prima weten te klaren. Zodra de heli voor het gebouw op de grond stond, moest eerst de Gearbox van de heli verwijderd worden. De heli was met gearbox namelijk te hoog om door de hangardeur te gaan.

  • Zonder de Gearbox paste de heli in ieder geval wel door de deur, maar met slechts 5 centimeter boven ruimte. Maar die deur was ook slechts 2.50 m. breed en de heli is maar liefst 2.65 m. breed. Met een zig-zag techniek werd ook deze uitdaging met uiterste zorg uitgevoerd door de ervaren Saan medewerkers. Toen de heli eenmaal binnen stond, moest de Gearbox nog wel terug geplaatst worden. De autolaadkraan is met een knik in de arm door de hangardeur naar binnen gegaan om de Gearbox weer boven op de heli terug te plaatsen. Een hijsproject waar de expertise en probleemoplossende medewerkers van Saan uitstekend van pas kwam.
    In mei 2013 heeft Saan een complete F16 naar binnen gehesen bij het Deltion College. Voor het lossen en naar binnen hijsen van de F16 moest eerst een deel van de glazen gevel worden verwijderd en de oude Mock-up instructie F16 uit de hal worden gehesen en afgevoerd. Toen er weer plaats was in de hal, is het toestel in delen naar binnen gehesen. Eerst de romp, daarna de vleugels en als laatste is de staart bevestigd. Het paste allemaal precies. De F16 moest eerst de hoek om en is daarna op een uiterst krappe plek in de hal geplaatst. Saan heeft met twee autolaadkranen tegelijk, de TB80JL en de TK80LT, deze complexe hijsprojecten prima weten te klaren.

    Ga naar projectenoverzicht