Koninklijke Saan heeft onlangs een Volvo FH 500 10×4-bakwagen/trekker voorzien van een 165 tonmeter Palfinger-autolaadkraan aan de vloot toegevoegd. Bij de configuratie is maatwerk geleverd door de optimale verhouding te zoeken tussen de hijscapaciteit van de autolaadkraan, de gewenste lengte van zowel de kraan als het chassis en het GVW. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Group Truck Center Amsterdam en Volvo Trucks Nederland.
Multifunctioneel
De nieuwe Volvo FH 500 10×4 is een multifunctioneel voertuig dat wordt ingezet voor allerlei projecten. “Dat kan gaan om hijswerkzaamheden in de bouw, transporteren van machines en constructies maar ook het verhuizen van gevoelige apparatuur of kunstobjecten”, vertelt Mark van Klaarbergen, manager technische dienst bij Koninklijke Saan. Op de foto’s is de Volvo FH bijvoorbeeld in actie te zien tijdens de verplaatsing van het beeld “De Tafel” van Kees Buckens in Gouda.
Inzetbaar als bakwagen en trekker
De eerste vereiste was dat de truck zowel inzetbaar als bakwagen en als trekker moet zijn. Verder mocht de truck niet langer zijn dan 10 meter en het GVW maximaal 45 ton. Daarom is er gekozen voor 9-tons voorassen om niet te zwaar te worden. Mark van Klaarbergen: “Met deze specificaties kunnen we met dit voertuig Amsterdam in zonder dat we een 45-tons ontheffing moeten aanvragen.
Snel anticiperen
We kunnen daardoor altijd snel reageren op de vraag van de klant. Met name bij kraanverhuur in de bouw komt het geregeld voor dat we snel moeten anticiperen op opdrachten die last-minute binnenkomen. Verder is het noodzakelijk dat de truck sterk en stabiel genoeg is voor een 165 tonmeter kraan, de zwaarste Palfinger-laadkraan die nog opvouwbaar is achter de cabine. Daardoor blijft er ruimte over voor een koppelschotel of om lading mee te nemen in de demontabele laadbak.”
Af fabriek
Volvo Trucks en Volvo Group Truck Center vertaalden het wensenpakket van Koninklijke Saan in een passende configuratie. “Doorslaggevend in onze keuze voor Volvo Trucks is het feit dat Volvo het gewenste chassis af fabriek kan leveren”, vertelt Van Klaarbergen. “Dat bekort de levertijd en scheelt kosten. Ander voordeel is dat je voor service en onderhoud met één partij te maken hebt.”
Werkgebied van 360 graden
De truck is voorzien van een chassis dat aan de voorzijde doorloopt. Van Klaarbergen: “We hebben daardoor de mogelijkheid om een extra stempelpoot te monteren voor de cabine. Zo hebben we een volledig 360 graden werkgebied, ongeacht de inzet.” Met het oog op het werk- en rijcomfort is de truck rondom luchtgeveerd en voorzien van I-Shift-versnellingsbak, Volvo Dynamic Steering en de draadloze afstandsbediening Work Remote.
Service
Saan voert het periodieke onderhoud zelf uit maar laat het groot onderhoud en keuringen uitvoeren door Volvo Group Truck Center Amsterdam. “Als we een keer een probleem hebben met een van onze vijf Volvo-trucks dan kunnen we er altijd snel terecht”, zegt Van Klaarbergen. “De service is van een prima niveau.”
Feiten Volvo FH Koninklijke Saan
• Volvo FH 10×4 met 500 pk, twee keer luchtgeveerde 9-tons vooras en 10-tons hydraulisch gestuurde naloopas
• Medium chassishoogte
• Volvo Dynamic Steering
• Work Remote
• Front Frame Extension
• Palfinger PK 165.002 TEC7 met PJ240 en MFA fly-jib