Innovatieve aanpak tijdens bouw fietsparkeergarage Gustav Mahlerplein

Steeds meer mensen komen met de fiets naar de Zuidas van Amsterdam. Daarom zijn de bouwwerkzaamheden voor de aanleg van een ondergrondse fietsparkeergarage onder het Gustav Mahlerplein in de zomer van 2015 gestart. Bouwbedrijf BAM Infra Regio Noordwest Civiel voert dit project uit voor gemeente Amsterdam Zuidas. De ondergrondse fietsparkeergarage gaat plaats bieden aan 3.000 fietsen en krijgt rollende hellingbanen aan de zuidzijde en een trap aan de noordzijde. De ondergrondse fietsparkeergarage en de inrichting van het Gustav Mahlerplein zijn waarschijnlijk in de zomer van 2016 gereed.

Beperken bouwoverlast

De garage wordt gebouwd met de ‘wanden-dakmethode’. Het grote voordeel hiervan is een kortere bovengrondse bouwperiode. De wanden en het dak van de stalling zijn inmiddels geplaatsten de rest van de fietsenstalling wordt zoveel mogelijk ondergronds afgemaakt. De bouwlogistiek is zo ingericht dat de omgeving zo min mogelijk hinder heeft van de bouw. Het bouwverkeer rijdt bijvoorbeeld niet tijdens de ochtend- en avondspits. Ook is er gekozen voor geluids- en trillingsarme bouwmethoden zodat er niet hoeft te worden geheid: damwanden worden gedrukt en de palen worden geboord. Met deze aanpak wordt de overlast voor de omgeving zoveel mogelijk beperkt.

Saan assisteert met bouwlogistieke activiteiten

Vanwege de complexe bouwmethode is er naar bedrijven gezocht die aan deze innovatieve werkwijze kunnen voldoen. Koninklijke Saan is een bedrijf dat reeds bouwlogistieke oplossingen verzorgt en assisteert daarmee BAM Infra Regio Noordwest Civiel al vanaf de bouwstart. Bovengronds is er nu nog slechts een beperkte ruimte, afgezet met hekken, met bouwactiviteiten midden op het Mahlerplein te zien. De bouw gaat grotendeels ondergronds verder.

Elektrisch hulpmaterieel

Het dak ligt inmiddels op de garage en daardoor is er een zo goed als afgesloten ruimte met een zeer beperkte hijshoogte in de garagekelder ontstaan. Om uitstoot op de afgesloten bouwplaats te beperken, heeft Saan vooral gezocht naar schone bouwoplossingen met elektrisch hulpmaterieel. Zo is afgelopen weken de vloerwapening van de garage met een minikraan geplaatst, de Jekko SPX-1275CDH. Deze minikraan is sterk genoeg om op bouwstroom de wapening ondergronds te kunnen hijsen en plaatsen, maar ook compact genoeg om met een autolaadkraan in de garage gehesen te worden.

Met een elektrische heftruck assisteert Saan bij het plaatsen van de eenzijdige wandbekisting tegen de damwand. Dit is nauwkeurig werk waar goede samenwerking vereist is want alles moet precies in elkaar passen. De eerste wand in de parkeergarage is inmiddels gestort met zelf-verdichtend beton.
Verder heeft Saan de afgelopen week geassisteerd bij het plaatsen van een Pre-fab put van 30 ton. Eerst is de put door twee mobiele kranen van Saan gekanteld en daarna door één mobiele kraan in de garagekelder gehesen. Eenmaal in de garage is de put horizontaal over de vloer getransporteerd. Met een 30 ton’s hijsportaal is de put tenslotte op de uiteindelijke positie in de garage geplaatst.

Tot de ondergrondse fietsparkeergarage medio 2016 klaar is, zal Saan bouwlogistieke werkzaamheden blijven uitvoeren voor BAM Infra Regio Noordwest Civiel. Bent u ook benieuwd of Koninklijke Saan een efficiënte duurzame oplossing heeft voor uw bouwprobleem? Neem dan contact met Saan Bouwlogistiek op. Wij helpen u graag!

Terug naar nieuwsoverzicht