Hijswerkzaamheden overkluizing A12 bij Malietoren in Den Haag

De Gemeente Den Haag heeft het Aannemingsbedrijf Gebr. Schouls de opdracht gegund, om een overkluizing over de A12 aan te brengen ter hoogte van het Malieveld. De gemeente werkt aan een herkenbaar Haagse stadsentree nabij het station Centraal. Ook de A12-Utrechtsebaan hoort bij deze entrees, en is bestempeld als “Groene Entree”.

Samenwerking

In opdracht van Gebr. Schouls heeft Koninklijke Saan de regie gevoerd over de diverse hijswerkzaamheden tijdens de overkluizing. Hierdoor had Gebr. Schouls één betrouwbaar aanspreekpunt, zowel tijdens de voorbereiding als de uitvoering. Voor dit soort complexe projecten is een goede voorbereiding van cruciaal belang. Daarom zijn Gebr. Schouls en Saan, al in september 2019, begonnen om samen de moeilijk- en mogelijkheden in kaart te brengen. Waarna er diverse opties zijn uitgewerkt. Uiteindelijk is er een gedetailleerd plan van aanpak gemaakt om de betonnen prefab delen zo optimaal mogelijk te hijsen.

Verkeersafsluitingen

Gebr. Schouls en Saan hebben besloten om de hijswerkzaamheden vooral vanuit de ‘tunnelbuizen’ van de Utrechtse baan/A12 uit te voeren. Om de veiligheid van zowel de weggebruikers als de uitvoerenden medewerkers te kunnen waarborgen, is daarom de Utrechtsebaan regelmatig afgesloten geweest. En om de verkeersstromen zo min mogelijk te hinderen zijn deze verkeersafsluitingen, verzorgd door Gebr. Schouls, vooral tijdens de weekenden gepland.

Eerste hijswerkzaamheden

De kraanwerkzaamheden zijn in diverse fases uitgevoerd. In de nacht van vrijdag 28 op zaterdag 29 februari was de eerste nachtafsluiting van de A12, zowel de stad in, als uit. Met een 220 tons kraan, die Saan had ingehuurd bij een concullega, zijn er 4 wanden geplaatst. De zwaarste woog rond de 40 ton. Om de wanden met verschillende zwaartepunten in de juiste schuine hoek te kunnen plaatsen, hebben wij gebruikt gemaakt van zogenaamde rolsluitingen. Verder hebben wij diverse losse elementen gelost.

Tweede weekendafsluiting

Met twee 220 tons kranen heeft Saan 14 prefab liggers geplaats in het weekend van 6 op 7 maart. De zwaarste liggers wogen, incl. hijsmateriaal, rond de 38 ton. Ook hiervoor was een weekendafsluiting noodzakelijk. De hijswerkzaamheden waren zaterdag rond 12:00 afgerond en daarna had het verkeer weer vrij baan.

Elementen samenstellen

Diezelfde week hebben wij een rigger en twee kranen ingezet om de samengestelde elementen onder een hoek te plaatsen op de locatie Boslaan. Gebr. Schouls heeft hiervoor een op maat gemaakte kantelconstructie verzorgd. Verder hebben wij geassisteerd bij het monteren van diverse elementen aan deze samengestelde prefab delen.

Laatste zware elementen

Zaterdagmorgen 21 maart rond 04:00 uur zijn de laatste hijswerkzaamheden door Saan uitgevoerd. Er is een 700 tons kraan opgesteld in de tunnel om twee elementen van ongeveer 38 ton per stuk te plaatsen. Verder zijn ook de samengestelde elementen, van rond de 70 ton, op hun plek gehesen. Hiervoor was weer een weekend afsluiting noodzakelijk. Ook deze laatste plaatsing is goed verlopen en Saan kan tevreden terug kijken op een geslaagde samenwerking met Gebr. Schouls en een mooi hijsproject.

25 meter breder

Aankomend weekend zal de A12 voor de laatste keer door Gebr. Schouls worden afgesloten om zaken af te werken en de laatste verlichtingsarmaturen op te hangen. De overkluizing bij de Malietoren over de Utrechtsebaan is nu ongeveer 25 meter breder gemaakt. Hier wordt later nog een fietspad en voetpad aangebracht. Deze worden omgeven door struiken en bomen, waardoor de overgang als één natuurlijk geheel voelt voor fietsers en wandelaars.

Terug naar nieuwsoverzicht