CO2 en stikstof – hoe zit dat nou precies?

CO2 en stikstof (N2) worden vaak in één adem genoemd, en vaak wordt gedacht dat dit hetzelfde is. Maar dat is niet zo. Wat is het dan wel? Het belangrijkste verschil tussen CO2 en stikstof is de impact op het milieu en het klimaat.

CO2 is de scheikundige afkorting van koolstofdioxide. CO2 komt vrij bij verbranding van fossiele brandstoffen, zoals benzine en diesel. Het is een broeikasgas: te veel CO2 in de lucht draagt bij aan klimaatverandering.

Stikstof is een natuurlijk gas. Het is van zichzelf niet slecht, maar eigenlijk hebben we het daar niet over als we het hebben over de invloed van stikstof op de natuur. We hebben het dan namelijk over de verbindingen stikstofdioxide en ammoniak. Stikstofdioxiden (NOx) komen vooral in de lucht door uitlaatgassen van verkeer en de industrie. Ammoniak (NH3) komt vrij uit mest en urine van dieren. Teveel van deze stikstofverbindingen in de lucht en de bodem ontregelen de natuur.

Impact HVO20, HVO100 en elektrisch

Bij Saan zetten we als brandstof HVO20 en HVO100 in en een deel van onze vloot is elektrisch inzetbaar. Maar wat is het verschil in impact op het milieu wanneer je gebruik maakt van de verschillende brandstoffen?

HVO20 is een dieselmix van 80% ‘gewone’ diesel en 20% hernieuwbare diesel. De hernieuwbare diesel wordt gemaakt van plantaardige en dierlijke vetten, bijvoorbeeld reststoffen uit de voedingsmiddelenindustrie. HVO100 bestaat voor 100% uit deze hernieuwbare diesel.

  • Met HVO20 stoten we tijdens de transport– en hijswerkzaamheden 19 – 20 % minder CO2 uit ten opzichte van ‘gewone’ diesel, en maximaal 3% minder stikstofdioxide.
  • Met HVO100 stoten we tijdens de transport– en hijswerkzaamheden 97- 98% minder CO2 uit ten opzichte van ‘gewone’ diesel, en maximaal 10% minder stikstofdioxide.
  • Zet je materieel elektrisch in dan stoot je tijdens de transport– en hijswerkzaamheden geen CO2 én geen stikstofdioxide uit.

Mogelijkheden bij Saan

Bij Saan tanken we standaard HVO20, maar al ons materieel is geschikt voor HVO100. Wij kunnen voor projecten HVO100 inzetten. Een groot deel van onze torenkranen kan elektrisch draaien. De meeste autolaadkranen kunnen door een speciale voorziening ook elektrisch draaien. Dat kan op bouwstroom, maar er kan ook gebruik worden gemaakt van onze accu-aanhanger. We hebben volledig elektrische bussen en een elektrische bakwagen. De compacte Cityboy torenkraan kan ook elektrisch rijden. Een elektrische truck is in bestelling en wordt binnenkort verwacht.

Saan denkt graag mee in andere manieren om CO2– en stikstofuitstoot op projecten te verminderen. Door bouwlogistiek slim te organiseren, bijvoorbeeld. Of we laten bij meerdaagse klussen de hijskraan op locatie staan en laten de machinist pendelen met een elektrische auto.

Terug naar nieuwsoverzicht