Saan Museum Tijdlijn

1897 - Oprichting

De bruiloft van zijn schoonzuster was de directe aanleiding van de oprichting van het bedrijf P.H. Saan. Tot die tijd reed Piet Saan met een wagen om vuile tapijten op te halen en schone terug te brengen. Plichtsgetrouw begon hij zijn route extra vroeg zodat hij op tijd klaar zou zijn. Hij zette het paard ’s middags op stal en wilde die middag naar de trouwerij gaan. Voor zijn baas was dit een reden voor ontslag op staande voet. Dan maar zelfstandig, dacht Petrus Hendricus.

1921 - Bouw Muiderstraatweg

In 1921 werd er een pand gebouwd aan de Muiderstraatweg. Beneden was de garage en een stal voor de paarden, boven kwamen twee woningen. Nummer 10 werd bewoond door Piet JN Saan. Half jaren 50 kwamen de zonen van Piet JN er te wonen. Op nr.9 Piet en Wil en op nr.10 Cor en Bep. Opa Piet verhuisde naar Weesp. In 1962 werd er een nieuwe gevel aangebouwd en in 1972 werd de garage achter het pand vernieuwd en vergroot.

1934 - Bouw eerste takelwagen, voorloper hijskraan

Ondanks de crisis groeide het bedrijf in de jaren ’30 gestaag. Met de eerste vrachtwagens werden de meest uiteenlopende ladingen vervoerd. Het transport werd altijd zo efficiënt mogelijk uitgevoerd. In 1934 bouwde zoon Piet op verzoek van een aannemer een kraan om de nieuwe stalen damwand in de Keulse Vaart te kunnen plaatsen. Dankzij deze eerste kraan van Saan kreeg het bedrijf een aantal grote klanten in de bouw waarvoor nog altijd wordt gewerkt, zoals het huidige Ballast Nedam, de BAM en Hillen & Roosen. In 1938 ontving Saan een ‘predicaat van uiterste betrouwbaarheid’.

1940-1945 Oranje velgen

Ondanks het gebrek aan transportmiddelen in de 2e wereldoorlog -het grootste deel was gevorderd -stelde Saan zich ten dienste van het verzet. Zo werden er Joden naar onderduikadressen vervoerd, boten voor Engelandvaarders naar zee gebracht, drukpersen, alsmede papier en drukwerk vervoerd voor de ondergrondse pers en er werden wapentransporten uitgevoerd. Toen de bezetter de administratie van ‘Nederlandsch Werkliedenverbond Patrimonium’ in beslag dreigde te nemen werd besloten deze te verhuizen. Saan deed dit ’s nachts, maar toch werden de twee opvallende rode vrachtauto’s gezien en gemeld in het opsporingsbericht. Daarom werden de wagens nog dezelfde nacht in de garage van Saan overgeschilderd. Omdat er groene verf voorhanden was werden de wagens groen. De wieldoppen schilderde men oranje als eerbetoon aan het koningshuis. Nog altijd zijn de voertuigen van Saan duidelijk te herkennen aan hun groene kleur en oranje wieldoppen.

1960

In de jaren ’60 kreeg Saan de opdracht voor de fabrieksverhuizing van IBM, bij het grote publiek vooral bekend vanwege de eerste IBM Personal Computer. In die tijd waren het voornamelijk de bekende schrijfmachines die verhuisd moesten worden. Dit werd een grote stap naar de huidige Industrieel Verhuizingen. 

1972 - Overdracht naar 3e generatie

In 1972 namen de 2 zonen, Piet en Cor, de zaak van hun vader over. Piet hield zich bezig met de operationele zaken, voornamelijk kraan- en transportwerk en de technische dienst. Cor nam de aansturing van Verhuizingen op zich en werd verantwoordelijk voor de financiële zaken. Ook werd op dat moment Saan een Besloten Vennootschap: P.H. Saan B.V.

1980 - Krakersrellen

De Saan kranen haalden in 1980 de internationale pers toen ze de ME assisteerden bij de ontruiming van kraakpanden aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam. Omdat het pand op de begane grond door de krakers was gebarricadeerd, werden er door middel van 3 kranen containers op het dak van het pand gehesen. Eén container met ME’ers en twee containers met scherpschutters en waterkanonnen om de krakers met waterstralen, per verdieping van boven naar beneden het pand uit te drijven. Er werden echter geen krakers aangetroffen, die waren met hulp van de koster van de achterliggende Nicolaas kerk via een achteruitgang vertrokken. 

De actie werd “actie wateroverlast” genoemd. 

1987 - De 4e generatie

De 4e generatie bestaat uit Piet (van Piet), Joop, Ad, Piet (van Cor) en Edwin. De broers en neven verdeelden de taken in het bedrijf. 

De functie van Joop was Algemeen Directeur.  

Piet (van Piet) begon als monteur bij de Technische Dienst. Na vele functies; kraanmachinist, machinetransporteur, planner verhuizingen en keurmeester bij de Technische Dienst werd hij Gebouwenbeheerder. Hij werd ook wel “Piet Beheer” genoemd. Later hield hij zich bezig met het opleiden van collega’s op de vestiging in Almere.  

Ad was, als opvolger van zijn vader Cor, verhuis coördinator.  

Piet (van Cor) was Industrieel verhuizer. Ook is hij kraanmachinist geweest en heeft hij een aantal jaren de functie van Vestigingsmanager in Tilburg vervuld maar stond toch liever met zijn voeten ‘in de klei’ en ging terug naar IV. 

Edwin werd financieel directeur en had later Archiefbeheer onder zijn hoede.  

1993 - Archiefbeheer

In 1993 werd de afdeling Archiefbeheer opgericht. Bedrijven die door Saan werden verhuisd hadden steeds meer ruimte nodig om hun archief op te slaan. Dit werd door Saan gezien als een nieuwe uitdaging en bleek al snel een succesvolle stap. Deze tak groeide enorm snel en werd later – toen er steeds meer gedigitaliseerd werd en dit niet paste in het logistieke Saan-bedrijf verkocht.

1997 - Predicaat Koninklijk

Een belangrijke gebeurtenis voor Saan was de toekenning van het predicaat ‘Koninklijk’ bij de viering van het honderdjarig bestaan in 1997.

In dit jaar werd ook het Saan Museum opgericht om de mooie historie van het familiebedrijf bijeen te brengen en te bewaren. De grondlegger van het museum was Technische Dienst medewerker Piet van Dam.

2004 - Koningssloep

De Saan medewerkers hebben de Koningssloep in totaal inmiddels maar liefst vijf maal in handen gehad.

In 1983 verhuisde Saan de sloep vanuit een scheepsdok naar het Scheepvaartmuseum. (1) Een aantal jaren later werd hij voor renovatie naar een scheepswerf in Noord-Holland gebracht. (2) Na de renovatie moest hij weer terug naar het Scheepvaartmuseum. (3) Daar was de Koningssloep in een vaste expositie te zien tot het museum in 2007 vanwege een renovatie voorlopig haar deuren sloot. (4) Op 15 oktober 2015 is de Koningssloep door Saan weer naar het museum vervoerd, (5) waar hij tot op heden nog steeds is te zien.