Van der Tol Hoveniers en Terreininrichters B.V. schakelt regelmatig Koninklijke Saan in. Met name voor hijswerkzaamheden bij bijvoorbeeld hun groendak projecten en soms voor aanvullend transport. Hoewel hun takken van sport heel anders zijn, hebben de bedrijven ook veel gemeen. Over Van der Tol, de ontwikkelingen in hun vakgebied en de samenwerking met Saan spraken we met Casper Korteweg, Klantmanager bij Van der Tol.
Van der Tol en Saan zijn beide familiebedrijven met een rijke geschiedenis. Van der Tol bestaat dit jaar 75 jaar, Saan viert over twee jaar haar 125-jarig bestaan. Net na de Tweede Wereldoorlog werd Van der Tol opgericht en het bedrijf hielp mee om de gehavende Amsterdamse binnenstad weer op te bouwen. Toentertijd werden de materialen die nodig waren nog door de eigenaar op een bakfiets door de stad getransporteerd, nu is het hoveniersbedrijf uitgegroeid tot een bedrijf van meer dan 150 medewerkers en heeft het – net als Saan – drie vestigingen in Nederland. Een bedrijf dat kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan en een steentje wil bijdragen aan verbetering van het leefklimaat, zowel buiten als binnen.
ECOstad Visie
“Ongeveer vijf jaar geleden ontwikkelde Van der Tol haar ECOstad Visie. We zagen een aantal toenemende problemen in de Randstad met waterbeheer, biodiversiteit en hittestress en dat beïnvloedde het welzijn van mensen niet positief”, vertelt Casper Korteweg. “Wij willen met behulp van groene oplossingen de stad groener, gezonder en leefbaarder maken. We richten ons op vergroening van de stad en bevorderen daarmee de biodiversiteit, het effectief gebruik en hergebruik van water en het tegengaan van de opwarming van de stad. Daarnaast willen we ook het binnenklimaat van gebouwen verbeteren, zodat ook daar het welbevinden van mensen verbetert.”
Groenaanleg van maaiveld naar daken, gevels en inpandige leefruimte
Het werk verlegde zich in de loop der jaren vanuit de aanleg en het onderhoud van tuinen en parken steeds meer naar andere werkterreinen. Casper Korteweg: “We gebruiken nu niet meer alleen het maaiveld, maar ook daken, gevels en inpandige leefruimte voor groenaanleg. Vanaf de tekentafel waar de ontwerpen gemaakt worden, tot de aanleg en het onderhoud ervan: we verzorgen de projecten van A tot Z. Zelf ben ik betrokken bij klanten vanaf het eerste klantcontact, en meestal wordt al in een vroeg stadium van een project een projectleider ingeschakeld voor de meer technische kan van het project, zoals de engineering, de planning en de begeleiding van de uitvoering van het project.”
Torenkranen van Saan assisteren bij binnen- en daktuinen
Het meeste werk dat Van der Tol aanneemt, speelt zich af in de binnenstad. In Amsterdam werkt het bedrijf veel met Koninklijke Saan samen. “We hebben in de binnenstad van Amsterdam veel binnentuinen. Daar kom je met je materialen natuurlijk niet zo gemakkelijk bij. Om oude beplanting en bomen af te voeren en nieuwe beplanting, grond, zand, bestrating en dergelijke over de panden heen te hijsen, huren we bij Saan de torenkranen in. De kraanmachinisten van Saan assisteren vaak ook bij het verwijderen van grote bomen. Het gebeurt ook dat bomen verplant worden, dan helpt Saan bij het uithijsen van de boom en het transport naar een nieuwe locatie. Naast kranen regelt Saan voor ons ook de vergunningen en ontheffingen die nodig zijn in de stad”.
Prettige samenwerking
De medewerkers van Saan werken graag met de mensen van Van der Tol. En dat is wederzijds. “We werken het liefst met vaste partners bij de projecten die we doen”, zegt Casper Korteweg. “Saan denkt vaak met ons mee in de voortrajecten. Zeker in Amsterdam, waar het soms zoeken is hoe je op een bepaalde plek kunt komen, zeker met zwaar materieel. Saan kent de stad goed, weet de juiste routes en wat er nodig is qua vergunningen. De machinisten zijn netjes, leveren kwalitatief goed werk en werken veilig. Allemaal zaken die onze mensen ook belangrijk vinden.”
Groendak: ideaal voor een beter binnenklimaat
Van der Tol en Saan zijn dus vaak samen op projecten in Amsterdam te vinden. Al decennialang, waarbij de laatste jaren steeds vaker kranen worden ingezet om daktuinen en zogenaamde groendaken in te richten. Casper Korteweg: “We leggen al ruim 30 jaar daktuinen aan, maar krijgen inderdaad steeds vaker opdrachten om panden van een groendak te voorzien. Een groendak heeft als voordeel dat het helpt om het binnenklimaat stabieler te houden. Het wordt zo’n 40 graden minder warm dan een traditioneel dak. In de zomer hoeft daardoor de airco minder snel aan en dat scheelt behoorlijk in energiekosten en CO2-uitstoot. Bovendien helpt een groen dak bij de regulering van regenwaterafvoer. Met de steeds heviger regenbuien is dat – zeker in de binnenstad – een groot pluspunt. De aanleg van een groendak brengt natuurlijk wel uitdagingen met zich mee als het gaat om de constructie: het is zwaarder dan normale dakbedekking, en er mogen natuurlijk geen lekkages ontstaan. Wij zijn een partnership aangegaan met Mastum Daksystemen. Door samen met hen op te trekken vanaf het ontwerp, kunnen wij een groen dak aanleggen waarvan we zeker weten dat de constructie aan alle eisen voldoet. Het geleverde groendak is dan zelfs verzekerd door een verzekeraar, met een garantie voor 10 jaar. Dit is een uniek voordeel voor onze opdrachtgevers.”
Voorbeeldproject:
De Gemeente Amsterdam stimuleert de vergroening van de stad, dus op dit moment voert Van der Tol veel van dit soort groendak projecten uit. Regelmatig komen mooie projecten op de Facebookpagina voorbij. Onlangs postte Van der Tol nog enthousiast op haar Facebook pagina: “Het dak van de gymzaal in de Nieuwmarktbuurt in hartje centrum Amsterdam krijgt een groendak. Echt een precisie operatie, waarbij je goed op elkaar ingespeeld moet zijn. Maar samen met onze partner Koninklijke Saan BV hebben we hier gelukkig de nodige ervaring in. Zo kleurt het centrum van Amsterdam weer een stukje groener.” Bij dit project assisteerde Saan met haar hybride torenkraan: de CityBoy. Deze hybride torenkraan kan zowel elektrisch draaien als rijden, en zoals op de foto’s boven dit interview te zien is, houdt zijn vaste machinist wel van millimeterwerk in de binnenstad!